4 sätt att minska på kostnader för det nystartade företaget

Key Account Manager, GO MO Group AB

Småföretag och start-ups skapar karriärmöjligheter för de individer som vill följa sina drömmar och sin passion. De gör det också möjligt att vara sin egen chef och bygga framgångsrika organisationer medan man styr över sitt eget arbetsliv. Men med alla typer av verksamheter kommer också kostnader, och en av de tuffaste utmaningarna för ett nystartat företag är att mäkta med sina uppstartskostnader.
Många start-ups och egenföretagare arbetar de första åren med en väldigt stram budget och begränsad tillgång till kapital. De flesta pengar går åt till att sätta upp verksamheten, till att få igång produktion eller att marknadsföra sig. Att minimera kostnader är alltså en väldigt viktig del under uppstartningen av ett företag. Nedan nämns några sätt att minska på kostnader:
1.    Anlita frilansare
De flesta företag behöver en eller flera heltidsanställda, vilket kan vara en mycket stor kostnad. Men alla uppdrag inom verksamheten behöver förmodligen inte utföras av en heltidsanställd. Ibland kan det räcka med att hyra in frilansare, konsulter eller studenter vilket kan minska lönekostnader avsevärt. Det finns flera plattformar dit en arbetsgivare kan vända sig för att hitta bra frilansare och konsulter för olika typer av uppdrag. Andra plattformar riktar in sig på att förmedla arbetstillfällen för studenter på jakt efter deltids- eller timavlönade arbeten.
2.    Fundera på ett delat kontor
Idag väljer många mindre företag att dela arbetsyta med andra i liknande situationer. Detta kan leda till flera fördelar. Förutom att det minskar kostnader för hyra, finns det ofta tillgång till inventarier som exempelvis arbetsstationer, köksutrustning och skrivare. En annan stor fördel med att arbeta tillsammans med andra är att det ger dig chansen att bredda ditt professionella nätverk och bolla idéer med andra.
3.    Dra fördel av molntjänster
Molnbaserad teknologi blir allt populärare och detta av en bra anledning. Molntjänster kan reducera kostnader och utgifter för ett nystartat företag samt effektivisera pengaflöde och produktivitet. Det finns flera olika typer av molntjänster designade för att underlätta olika uppdrag. Du kan till exempel välja att investera i en lösning för fakturahantering,  CRM, datasäkerhet osv.
4.    Använd smarta analysprogram
En gång i tiden var informationsverktyg reserverade enbart för större företag och organisationer, men idag kan även mindre företag och start-ups dra nytta av dem. Genom att välja ett verktyg som passar din verksamhet kan du få tillgång till data som hjälper dig att lösa problem, identifiera möjligheter och i slutändan fatta smartare affärsbeslut. Att investera i en bra betalningslösning kan till exempel göra det lättare att organisera, strukturera och kontrollera din faktureringsprocess.
Det finns alltså en hel del saker du kan göra för att minska på kostnader och utgifter. Om du är nyfiken på smartare system för fakturahantering, kan du vända dig till Basware. De erbjuder lösningar som hjälper till att frigöra värde inom din verksamhet.

fakturahantering

Kategori: Financing Services