Öppen samverkan blir verklighet för företag i alla storlekar

mån, 05/03/2012 - 09:13

Text: 

5 mars 2012 – Basware, den ledande leverantören av e-fakturalösningar och automatisering av processen från-inköp-till-betalning, har i dag lanserat Basware Alusta, en molnbaserad handelsplattform för B2B- transaktioner. Basware Alusta ger företag öppen och central tillgång till alla Baswares tjänster via ett skalbart, säkert och öppet ekosystem för handel mellan inköpare och leverantörer, oberoende av företagens storlek och geografiska placering.

Dagens lansering är ett resultat av Baswares gedigna erfarenhet inom e-faktura och optimering av processerna från-inköp-till-betalning samt från-order-till-betalt, och lägger grunden för en ny era inom B2B-handel för att möta framtidens behov av hur organisationer vill göra affärer. Genom Baswares flexibla, färdigpackade mjukvara och tjänstelösningar som levereras tillsammans med inbyggda processmallar, kan såväl stora globala företag som växande små och medelstora företag snabbt och enkelt få tillgång till Baswares molntjänster på det sätt som passar det enskilda företaget.

Basware Alusta är en ny flexibel arkitektur, som levererar fördelarna med e-faktura och elektronisk dokumenthantering till såväl mindre som större företag. Lösningen är utformad genom att kombinera Baswares globalt samlade kunskaper inom B2B-processer med vår intelligenta molntjänst som säkrar tillgång till världens största öppna B2B-nätverk för elektroniska affärstransaktioner, Open Network. Genom att hantera alla uppgifter förknippade med handel mellan företag, tar Alusta-plattformen bort komplexiteten, reducerar omkostnader och ger en ökad överblick och följsamhet i betalningsflödena längs leverantörskedjan. Plattformen ersätter därmed de långsamma, dyra och manuella processerna med snabba, felfria och automatiserade processer inom en enda molnbaserad mjukvara och tjänsteplattform.

Basware Alustas unika egenskaper

Plattformen har ett antal unika egenskaper som gör den till den första av sitt slag, det vill säga att den gör öppen samhandel till en realitet för alla. Egenskaperna inkluderar: 

  • Mobilitet – tillgång till flera applikationer via smartphones och surfplattor, inklusive Android och Apple IOS plattformar. Därmed får användare tillgång till viktiga processer i realtid.
  • CloudScan – är en unik innovation, som gör det möjligt för kunder att enkelt ladda ned mjukvara för lokal skanning från ett lokalkontor oberoende av geografisk plats i världen. Fakturadata skickas sedan vidare för datafångst och validering i molnet.
  • Samarbete i realtid – plattformen tar med sig de sociala mediernas möjlighet för samarbete till B2B-världen genom att ge medarbetarna möjlighet att skapa privata diskussionsgrupper som förbinder alla avdelningar i ett företag med varandra och vidare med leverantörer och partners. Detta sociala samarbete ger i realtid överblick av vad som sker med varje transaktion så att alla kan hjälpa till att hantera problem som uppstått. Det styrker relationerna i företagens leveranskedja.
  • Individuellt rollbaserade användargränssnitt för alla processer inom P2P (från-inköp-till-betalning) och O2C (från-order-till-betalt) – För första gången någonsin inom B2B kan inköpare och leverantörer från olika avdelningar få tillgång till samma transaktionsdata från ett säkert användargränssnitt som är designat för att vara lika enkelt att använda som en smartphone eller surfplatta. Fördelarna är därmed att användarna i hög grad tar till sig och använder applikationen, som enkelt kan individualiseras.
  • Total överblick via en och samma plattform – Användarna har full överblick över framtida utbetalningar och flödet från rekvisition till betalning. Detta ger finansfunktionen inblick i företagens likviditetsflöde genom hela processen från start till slut. Det ger noggrannare likviditetsprognoser, samt minskar behovet av externt kapital.
  • Tillgång till ett neutralt nätverk – Ger alla typer av företag, oberoende av vilka dataformat som används, möjligheten att ta del i det öppna ekosystemet för B2B-handel oavsett företagets infrastruktur, tekniska expertis eller gällande lagar. Det är enkelt att ansluta sig till plattformen som är flexibelt uppbyggd för att hantera de olika perspektiven av de ekonomiska funktionerna. 
  • Software-as-a-service-paket för allas smak – Basware Alusta-plattformen innebär tillgång till flera paketerade lösningar för företag och organisationer i alla storlekar. Baserat på 25 års erfarenhet har vi byggt färdiga mallar för att erbjuda processer i världsklass från dag ett, utan krav på initial investering. Till exempel kan mindre företag välja Baswares InvoiceReady eller InvoicePro, lösningar som är utformade för att ta bort den manuella hanteringen av pappersfakturor och senare uppgradera efter behov. 
  • Process-as-a-service – Med Basware Alusta kan företag börja med att optimera en enda process och senare utvidga insatserna till flera processer allt eftersom verksamhetens krav ökar. Plattformen erbjuder alltså skalbara lösningar för alla företag oavsett storlek, och viktigast av allt, betalning sker endast efter användandet.

Esa Tihilä, CEO för Basware säger: “Today marks a significant step in Basware’s evolution. Our heritage within e-invoicing and purchase-to-pay gives us a unique understanding of the challenges enterprises and SMEs face in this new era of commerce and reinforces our position as the B2B process collaboration experts. Basware Alusta is a defining moment in the provision of open, secure and global commerce ecosystems for buyers and sellers, built upon best-in-class transaction processes and our fundamental belief in the benefits of the Open Network philosophy, which we believe is central to efficient and cost-effective B2B transactions.”

Vishal Patel, som är research director hos Ardent Partners kommenterar: “Efficiency, visibility, and usability are the words that come to mind with Basware’s new Alusta platform. The cloud-based solution introduces a mix of sophistication and simplicity to help companies manage and improve their B2B relationships. By combining the new platform with its Open Network, Basware customers have the potential to drive deeper, more collaborative relationships with their trading partners.”

Bruno Koch, som är branschanalytiker hos Billentis säger: “In 2012 we expect to see more than three million organizations of all sizes start to use e-invoicing, some starting with a single process with others deploying a multitude of electronic processes with the aim to reduce their costs and improve cash flow visibility. As e-invoicing adoption ramps up, the demand for next generation solutions that are flexible to different business size needs will increase.”

För mer information, kontakta:

Kenneth Tellebo
Country Manager
Basware AB
Phone +46 8 5057 44 00
kenneth.tellebo@basware.com

www.basware.se

From the Basware Blog
See more blogs

Latest events and news

Seminar 10 jun
Alustalabb 10:00am,
Sverige
See more events & webinars